Recensie: twee YA boeken (Morgan Matson & Dana Mele)

Posted 16 juni 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 1 Comment

Recensie YA

Ik heb in de afgelopen tijd een beetje in een leesdipje gezeten en wat helpt er dan altijd? YA! Lekker makkelijke, snelle en vermakelijke boeken. Daarom las ik The unexpected everything van Morgan Matson en People like us van Dana Mele. Lees hier wat ik ervan vond.

Morgan Matson – The unexpected everything

Ik ben altijd groot fan geweest van al Morgan Matson’s boeken (favorieten: Since you’ve been gone en Amy and Roger’s epic detour) maar helaas viel deze nogal tegen. Het was wel vermakelijk, maar ik merkte dat ik me aan veel punten stoorde. Als eerste: de vele chat, whatsapp en sms-berichten. Ik hou meer van tijdloze verhalen en tja, met al dat smartphone-gedoe is dat ver te zoeken in dit verhaal. Bovendien voelde ik me echt te oud wanneer ze in dit boek een emoji-weddenschap hielden (een vriendin kon alleen nog maar in emoji’s communiceren voor de rest van de zomer) en iedereen dit vervolgens super serieus nam. Misschien ben ik YA toch echt ontgroeid nu, want ik kon alleen maar denken: ‘lekker boeiend.’

De hoofdpersoon was ook nogal egoïstisch, enorm oppervlakkig én geobsedeerd door jongens. Ja, dat allemaal in één hoofdpersoon. En oja, er wordt ook gedaan alsof honden uitlaten een soort rocket science is en dat mensen dit alleen na veel en intensieve oefening kunnen. Kom op, man. Nouja, het mag dus duidelijk zijn: dit was het niet voor mij.

Dana Mele – People like us

Dit boek vond ik daarentegen wél weer leuk. Het was een murder mystery in mean girls vorm. Gemeen privéschool meisje vindt vermoord meisje en wordt vervolgens geblackmailed door dit vermoorde meisje. Het bleef best lang spannend, het las lekker makkelijk weg en ik hou altijd gewoon van die mean girls verhalen. Ik kreeg er een beetje Pretty little liars-vibes van (wie is A?). Het was niet perfect, er zaten aardig wat losse eindjes aan, maar toch: goede keuze om lekker op het strand te lezen. En: een LGBTQ-verhaal, wat natuurlijk altijd goed is.

One response to “Recensie: twee YA boeken (Morgan Matson & Dana Mele)

1. YA leest inderdaad altijd wel lekker weg (:
    Eerste boek klinkt inderdaad inhoudelijk niet heel boeiend haha, maar people like us lijkt me wel de moeite waard. Fijne recensie!