Recensie: They were sisters van Dorothy Whipple

Posted 25 oktober 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 0 Comments

Dorothy Whipple

Al jaren wil ik heel graag naar Persephone Books in Londen. Dit is een boekwinkel en uitgever in één, die alleen vrouwelijke schrijvers uitgeeft die door de jaren heen een beetje in de vergetelheid zijn geraakt. Een geweldig initiatief.

Maar wat ik in al die jaren niet wist, is dat je hun boeken ook gewoon online kunt bestellen. Dit ontdekte ik laatst door het Youtubekanaal van Alice Lippart (@thebookcastle), en ik ben natuurlijk meteen even gaan shoppen. Alice raadde The priory en They were sisters van Dorothy Whipple aan, en omdat ik zelf weinig kennis heb van deze genres, besloot ik maar op haar te vertrouwen en deze te bestellen. Ze klonken ook helemaal in mijn straatje, want ik ben gek op ‘ouderwetse’ verhalen.

Als eerste heb ik They were sisters gelezen. Dit boek volgt drie zusjes die alle drie een compleet ander leven gaan leiden door de verschillende mannen waar ze mee gaan trouwen. Lucy trouwt met de liefde van haar leven, Charlotte met een manipulative en agressieve man, en Vera trouwt met een man om zijn geld, maar zelf vindt ze hem maar saai. Deze drie keuzes beïnvloedden hun leven op zo’n manier dat de zusjes langzaam maar zeker steeds verder uit elkaar groeien. Lucy probeert de drie wanhopig bij elkaar te houden.

Ik vond dit een prachtig verhaal. Ook een heel verdrietig verhaal, vooral omdat ik zelf ook de middelste ben van drie zusjes en ik me niet kan voorstellen dat dit bij ons zou gebeuren. Maar het zijn natuurlijk andere tijden, en in 1920, de tijd waarin dit boek zich afspeelt, waren vrouwen helaas nog veel meer op hun man aangewezen. Dit tijdsgevoel komt heel goed naar voren en ik vind dat Dorothy Whipple ontzettend goed is in detailbeschrijving. Ik kon me precies voorstellen hoe alles eruit zag, het las als een film in mijn hoofd.

Hoewel het een redelijk dik boek is raakte ik echt geen moment verveeld. Er zit totaal geen actie of (veel) spanning in, maar toch kon ik niet stoppen met lezen. Ik ben na het lezen van dit boek meteen doorgaan met The priory en kan nu al met zekerheid zeggen dat ik die ook geweldig vind. Mocht je dus zin hebben in een echte klassieker, maar die niet zo bekend is als Pride and prejudice of Jane Eyre, kan ik de verhalen van Dorothy Whipple absoluut aanraden.

Dorothy Whipple