Recensie: Let’s focus van Marit Hilarius

Posted 18 mei 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 0 Comments

Let's focus

Ik ben al een aantal jaar de trotse eigenares van een Nikon D3100, maar ik schiet nog steeds in de automatische stand. Ik zou er wel meer mee willen kunnen, maar heb nooit de tijd genomen me erin te verdiepen. Let’s focus leek ideaal om op een leuke manier meer over mijn camera en fotografie te leren.

Ten eerste: de vormgeving van dit boek is práchtig. Het helpt natuurlijk als je als fotograaf een boek maakt: je hebt eindeloos veel mooie plaatjes om het boek mee te vullen. De dromerige, zachte sfeer van Marit’s foto’s maken dit boek echt een cadeautje om door te mogen bladeren. En het gaat meteen kriebelen om zelf aan de slag te gaan.

En dat kan ook. Alles komt in dit boek aan bod. Het begint redelijk technisch, met uitleg over verschillende camera’s, standen en lenzen. Diafragma’s en F-waardes zijn allemaal woorden die mij een beetje bang maken, maar gelukkig wordt het in dit boek op een heel makkelijke en toegankelijke manier uitgelegd. Handig, kan ik eindelijk van die automatische stand af.

Gewoon met de telefoon

Een ander pluspunt is dat er in dit boek ook veel telefoon-fotografie wordt behandeld. Als niet-professioneel fotograaf heb ik weinig zin mijn grote camera altijd overal mee naar toe te slepen, en maak ik de meeste foto’s met mijn telefoon. Handig om te leren over wat voor mogelijkheden daar allemaal nog zijn! Ook het stukje dat wordt besteed aan het hebben van een mooie Instagram-feed vond ik ontzettend leuk. Dat zijn toch de dingen die belangrijk zijn tegenwoordig. Net als het stukje over poseren: je kan nog zo’n goede fotograaf zijn, als je model niet meewerkt komt er weinig van een goede foto.

Na-bewerken

Het enige wat ik miste, was iets meer over de bewerking. Ik had hier graag meer over willen leren. Er is wel een hoofdstuk over bewerking, maar die laat vooral wat voor en na-foto’s zien, en niet hoe je dat nou zelf kan doen. Lightroom is voor mij bijvoorbeeld echt een mysterie, en ik geef de moed al op wanneer ik al die ingewikkelde opties zie. Misschien zijn dat soort dingen ook moeilijk uit te leggen in een boek, maar dat hoofdstuk had van mij wel iets meer de diepte in mogen gaan.

Let’s focus is niet alleen prachtig voor op de koffietafel, je leert er ook nog het één en ander van. Alle soorten fotografie komen aan bod: portret, natuur, product: er is voor ieder wat wils. En zelfs zonder dure spiegelreflex kan je lekker met dit boek aan de slag, gewoon met je telefoon.

Titel: Let’s focus | Auteur: Marit Hilarius | Uitgever: Blossom Books | ISBN: 978 94 6349 140 2 | Bestellen