Recensie: Het oordeel van John Grisham

Posted 5 december 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 0 Comments

Het oordeel

Ik ken de John Grisham boeken van mijn vader – die ze al jaren leest -, maar zelf had ik me er nog nooit aan gewaagd. Toch wel leuk om eens te proberen, dacht ik, toen AW Bruna een oproep deed voor recensenten voor de nieuwste vertaalde Grisham: Het Oordeel.

Helaas geen zelfgemaakte foto bij de post deze keer, omdat ik het boek meteen heb doorgeschoven naar de meest trouwe John Grisham fan die ik ken, mijn vader. Misschien maak ik de foto later nog eens. Maar genoeg daarover: laten we het over het boek hebben. Het verhaal volgt Pete Banning, de ideale bewoner van het dorpje Clanton in Mississippi: een oorlogsheld, trouwe kerkganger, vader, en invloedrijk. Tot de dag dat hij besloot de kerk binnen te lopen en zijn goede vriend en dominee neer te schieten. Alles wat hij daarna te zeggen heeft is ‘ik heb niks te vertellen’. Zijn vrouw is een jaar eerder al in een psychiatrische inrichting opgenomen, zijn kinderen zijn naar school. Hij is niet bang voor de dood.

Ten eerste sprak de setting van dit verhaal me enorm aan: het speelt zich af in 1946, wat betekent dat er in die tijd in Amerika van alles speelt: de rassenscheiding, de tweede wereldoorlog. Het boek heeft een beetje dat zuidelijke, gothic-achtige gevoel dat veel boeken over die tijd hebben (ik weet niet of dit terugkomt in alle werken van Grisham?). Het is een tijd waarin veel gebeurt en dat maakt het een spannende, interessante achtergrond voor het verhaal.

De verhaallijn loopt niet lineair, het springt heen en weer tussen tijden en plaatsen. Ik waarschuw maar alvast: de stukken die teruggaan naar Pete’s tijd in de oorlog zijn bloederig en heftig – maar zo goed verteld. John Grisham heeft duidelijk veel onderzoek gedaan naar de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Waar ik een recht-voor-zijn-raap mystery/crime verhaal verwachtte, gaven deze verschillende verhaallijnen wel wat meer diepgang aan het verhaal – het voelde literair aan. Het is niet echt meer een thriller, maar meer een familiedrama.

Het eerste deel van het verhaal beantwoord de vraag wat Pete’s straf voor zijn daden gaat worden, en het tweede deel gaat om het motief van Pete. Hoewel ik het eerste deel iets spannender vond, was het al in al een heel goed, verdrietig en intens verhaal vol drama en familiegeheimen. De thema’s en setting van het verhaal maken het geen typische ‘legal thriller’ zoals ik hem verwachtte, maar een verhaal met meer diepgang en memorabele personages.

Titel: Het oordeel | Auteur: John Grisham | Uitgever: AW Bruna | ISBN: 9789400510425 | Aantal pagina’s: 400 | Bestellen