Recensie: Kleine encyclopedie van de eenzaamheid van Johanna Spaey

Posted 9 juni 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 1 Comment

Johanna Spaey

Bovendien groeide de overtuiging dat er vele soorten eenzaamheid waren; vaak hadden die niets te maken met alleen leven.” Ik houd van dit soort boeken: korte verhalen, overpeinzingen, gedachtes, filosofische uitspattingen, dromen en soms poëtische beschrijvingen. Maggie Nelson en Rebecca Solnit zijn voor mij twee favorieten in dat ‘genre’ (is het een genre te noemen?). Dit boek van Johanna Spaey, Kleine encyclopedie van de eenzaamheid, zag er ook veelbelovend uit.

In het voorwoord schrijft Spaey dat de reden voor haar om dit boek te gaan schrijven was dat vele auteurs over eenzaamheid schrijven, terwijl ze dat gevoel zelf niet kennen. Ze hebben gewoon een gezin, en veel vrienden. Nu denk ik persoonlijk dat dat niet persé hoeft te betekenen dat je niet eenzaam bent: je weet niet wat mensen voelen en je kunt je ook ontzettend eenzaam voelen terwijl er toch veel mensen om je geven. Maar toch: het is een interessant idee, een boek die een poging doet de veelzijdigheid van eenzaamheid te tonen, geschreven door iemand die (naar eigen zeggen) ook soms alleen/eenzaam is.

Dit is zo’n boek waar je jezelf soms ontzettend in kunt tegenkomen. Niet alle stukjes spreken je aan, maar doen ze dat wel, komen ze ook hard aan. Ik begon ook al direct enthousiast met onderstrepen (dat doe ik met dit soort boeken graag). Dingen die voor mij herkenbaar waren, zoals: “Veel eenzamen kennen de ervaring dat hun afstandelijke houding tegenover anderen met arrogantie wordt verward. […] Wat het moeilijk maakt, is dat je dat gevoel niet gewoon kunt uiten omdat je nog zo ontoegankelijk bent voor jezelf. […] Om hulp roepen doe je niet, want je weet niet eens dat je kunt roepen.” Ik herken mezelf hier wel in: ik doe snel afstandelijk tegen anderen uit zelfbescherming: mochten ze me niet leuk vinden, heb ik het tenminste ook niet geprobeerd en sta ik ook niet voor lul (wat natuurlijk complete onzin is).

Dit boek had al snel een zwaarmoeding geval kunnen worden, maar gek genoeg was dit niet zo. Ik bleef met plezier verder lezen en verbaasde me over de vele manieren waarop mensen met eenzaamheid in aanraking zijn gekomen en komen. De encyclopedie-indeling (alles op letter) sprak me niet zo aan en vond ik wat onnodig. De verhalen/stukjes/essays (hoe noem je zoiets) lazen niet als iets wetenschappelijks of feitelijks, maar meer als iets filosofisch. Echt een encyclopedie vond ik het dus niet. Maar verder vond ik het een fijn boek dat je weer even lekker aan het denken zet.

Titel: Kleine encyclopedie van de eenzaamheid | Auteur: Johanna Spaey | Uitgever: Uitgeverij de Geus | ISBN: 9789044539691 | Aantal bladzijdes: 319 | Bestellen

One response to “Recensie: Kleine encyclopedie van de eenzaamheid van Johanna Spaey

1. Is altijd fijn, zo’n boek waar je net even iets langer over nadenkt. En vind ook dat je alles mooi verwoord hebt! het stukje waar je het over afstandelijk doen hebt is best herkenbaar ;p