Recensie: Circe van Madeline Miller

Posted 22 augustus 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 0 Comments

Circe

Soms komt er een boek langs waarvan je wéét dat je hem helemaal geweldig gaat vinden. Circe was zo’n boek voor mij. Alles waar ik van houd, zit erin: een sterke, vrouwelijke hoofdpersoon, Griekse mythologie en magie én leeuwen als huisdier. Oh, en een omslag waar je U tegen zegt, want wát een beauty.

Circe volgt, hoe raad je het, Circe: de dochter van de Griekse god van de zon Helios. Ze groeit op op Olympus, maar haar leven is niet zo geweldig als het klinkt: door haar uiterlijk en stem wordt ze belachelijk gemaakt door haar familie en leeftijdsgenoten. Door haar eenzaamheid gaat ze er vaak zelf op uit en hier ontdekt ze de verboden kracht van magie. Wanneer ze die magie gebruikt om haar te helpen in de liefde, wordt ze verbannen naar een onbewoond eiland waar ze moet leren zich als vrouw alleen staande te houden in een wereld van mensen en goden.

Circe is een ogenschijnlijk onbelangrijk personage tussen al die grote, machtige goden, maar in het boek kom je er langzaam achter dat ze een grote rol speelt in veel van de mythische verhalen. Hoewel ze vast zit op haar eiland en weinig met de buitenwereld te maken, oefent ze onbewust grote invloed uit op allen die haar ontmoeten. Daarom vond ik het extra leuk dat ik niet zo lang geleden Mythos van Stephen Fry heb gelezen. Zo kende ik de ‘basics’ van de Griekse goden al en herkende ik veel gebeurtenissen. Alleen deze keer gbeurden ze vanuit Circe’s oogpunt.

Het meest indrukwekkende aan dit verhaal is de persoonlijke groei die Circe doormaakt. Ze ontpopt zich van onzekere, grijze muis tot machtige heks die zich niets laat vertellen. En niet zonder slag of stoot, en dat maakt het geloofwaardig. Het feit dat er magie aan te pas komt is alleen maar een heel leuke bonus. Het is een belangrijk onderdeel van het verhaal, maar niet belangrijker dan Circe en haar ontdekking van haar kracht.

De setting van het verhaal is prachtig, alle personages laten een grote indruk achter en je zal er geen één snel vergeten. Circe is een absolute aanrader als je van mythologie of powervrouwen houdt (of allebei).

Titel: Circe | Auteur: Madeline Miller | Uitgever: Bloomsbury | ISBN: 9781408890073 | Aantal pagina’s: 336 | Bestellen