Wat ik gelezen heb: mini-recensies

Posted 24 april 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 1 Comment

Ik heb de laatste tijd best veel gelezen, maar wel een beetje een beetje vanalles-en-nog-wat: ik heb namelijk twee boeken herlezen, en de andere twee waren recensie-exemplaren. Ik besloot daarom alles handig in één bericht te stoppen met mini-recensies.

Mini-recensies

Ik kreeg dit boek als recensie-exemplaar van Uitgeverij Orlando – toen ze me vertelden waar het over ging werd ik gelijk nieuwsgierig. Het speelt zich namelijk af in Palestina in de jaren ’20 – en laat dat nou net weer een geschiedenis zijn waar ik helemaal niets vanaf weet. Ik lees graag verhalen waarmee ik meer over andere plekken, culturen en tijden kan leren en dit was er één van. Hoewel de termen in de omschrijving me wat bang maakten (pogroms, kibboets?) was ik positief verrast. Alison Pick omschrijft de politieke, historische en religieuze moeilijkheden op een interessante manier. Het verhaal wordt in drie verschillende verhaallijnen verteld (Ida, David en Hannah). Niet alle personages zijn even leuk, wat dit verhaal juist ook weer wat ‘echter’ maakt. Helaas vond ik wel dat de verhaallijnen iets in de herhaling vielen. Toch vond ik het een prachtig boek dat me weer iets heeft geleerd over een verborgen stuk geschiedenis (Vreemdelingen met dezelfde droom – Alison Pick, Uitgeverij Orlando).

Mini-recensies

Dit boek had ik aangevraagd bij uitgeverij Lebowski om te mogen recenseren nadat ik Judas van Astrid Holleeder had gelezen. Ik vond het hele verhaal zo interessant en wilde meer weten. Natuurlijk bevatte dit boek veel dezelfde informatie als Judas, maar gaf wel een meer objectief beeld van alle gebeurtenissen (want kom op, wie vertrouwt het verhaal van Astrid Holleeder voor 100%? Ik niet). Ik was nieuwsgierig naar de precieze gebeurtenissen van de Heineken ontvoering en dit boek vertelde het op een duidelijke, vlotte en leuke manier. Zeker een leuke aanvulling als je net als ik geïnteresseerd bent in het hele Holleeder-verhaal (Tijdperk Willem Holleeder – John van den Heuvel & Bert Huisjes, Uitgeverij Lebowski).

Mini-recensies

Dit is één van mijn favoriete boeken aller tijden (of misschien gewoon wel mijn enige favoriet) en ik vond het tijd om hem weer een keertje te her-lezen, de laatste keer was alweer een jaar geleden inmiddels. En hij was weer geweldig, echt een absolute aanrader. Ik ben nog steeds op zoek naar boeken in dezelfde stijl, maar niets heeft hier tot nu toe aan kunnen tippen. Donna Tartt is the queen of literature (The secret history – Donna Tartt, Penguin Random House).

Mini-recensies

Nog een boek dat ik herlas, maar deze keer in het Nederlands. Ik ben fan van Rupi’s gedichten en Uitgeverij Orlando was zo aardig om deze mee te sturen met het boek van Alison Pick. Ik was wel benieuwd hoe dat zou zijn – een vertaling van Engelse gedichten. En ik vond het verrassend goed gedaan. De boodschap komt nog steeds mooi over en hoewel dingen in het Nederlands soms wat ongelukkiger overkomen, stoorde het me hier minder vaak dan ik had verwacht. Dus zeker een aanrader als je Engels niet top is maar je wel nieuwsgierig bent naar de gedichten van Rupi (Melk en honing – Rupi Kaur, Uitgeverij Orlando).

One response to “Wat ik gelezen heb: mini-recensies

1. Tof, die mini recensies! Melk en honing wil ik ook graag lezen. Het staat al eeuwen op mijn lijstje maar ik denk dat ik het eerst in de bib eens ga lenen 🙂 Fijn dat het in het Nederlands niet tegenvalt. Daar zou ik ook wat ‘bang’ voor zijn.