Recensie: Judas van Astrid Holleeder

Posted 27 april 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 1 Comment

Judas

Ik had nooit echt interesse in Judas omdat ik weinig kennis had van het hele gebeuren rondom Holleeder – ik was toen nog veel te jong. Maar nu de huidige processen bezig zijn werd ik (net als velen anderen) toch wel heel nieuwsgierig.

Voor degenen die niet op de hoogte zijn: Judas is het boek waarmee Astrid Holleeder, zus van beruchte crimineel Willem Holleeder, haar verhaal heeft gedaan. Van hun jeugd tot aan het moment dat Willem gearresteerd werd voor de Heineken ontvoering, en van zijn vrijlating (en arrestatie, en vrijlating, enzovoorts) tot aan het moment dat Astrid heeft besloten tegen haar broer te gaan getuigen, nu vier jaar geleden. Deze processen zijn nu, in 2018, vol aan de gang.

Ver-van-mijn-bed-show

En wat vond ik? Ik kan het bijna niet eens in woorden uitdrukken. Het was verslavend. Het las als een spannende thriller die niet weg te leggen is. De wereld waarin Astrid in is opgegroeid en heeft geleefd is zo bizar, zo extreem, zo ver-van-mijn-bed-show: het maakte dit boek eindeloos fascinerend. Het leek wel een Amerikaans maffiaverhaal, maar het is toch echt hier in Nederland gebeurd. Ik heb de 570 pagina’s in anderhalve dag uitgelezen, en dat gebeurt me niet vaak.

Het is een beetje beschamend om toe te geven, want het is toch andermans leed en leven waar ik mijn entertainment uit haal, maar ik was gelijk geobsedeerd. Ik kon niet stoppen met praten over het boek, heb gelijk alles gegoogeld: tijdlijnen, foto’s, interviews. Ik heb de film gekeken over de Heineken ontvoering (waar tot mijn teleurstelling Willem niet in voorkwam, waarvoor je de reden dan weer in het boek Judas leert). Ja, ik vond het heel interessant allemaal.

Judas

Maar was het goed?

We kunnen vaststellen dat het verhaal wat Astrid vertelt zo goed en interessant is dat dat het boek waard maakt om te lezen. Maar ik vond het ook redelijk goed geschreven. Het wisselde af tussen heden en verleden, en normale vertelstijl en opgenomen dialogen, wat het dynamischer maakte. De opbouw naar de dood van Cor hield de spanningsboog hoog. Astrid weet haar angsten en twijfels goed te verwoorden. Dit maakte het nog eens extra fijn om te lezen.

De waarheid

Wat me opviel was dat justitie ontzettend slecht werd neergezet in dit boek. Ik schrok er een beetje van. Jarenlang hebben ze hun ogen gesloten voor de acties van Willem Holleeder en het gevaar dat zijn familie liep. Op hulp en steun van justitie hoefden ze niet te rekenen.

Maar dit maakt me ook wel een beetje achterdochtig. Want is alles wat Astrid in dit boek verteld de waarheid? Heeft ze geen feiten verdraaid of weggelaten, om haar aandeel in dit alles te verbloemen? Ik vind het moeilijk om te geloven dat Astrid zich heeft op kunnen stellen als vertrouweling van Willem zonder zelf ooit deel te hebben genomen in verdachte zaakjes. Ik begrijp dat ze geen keuze had door de angst voor haar broer, maar ik had wel gehoopt op iets meer eerlijkheid en openheid over haar eigen aandeel in het hele verhaal. Net als dat van zus Sonja (die met Cor getrouwd was) of Willem’s ex-vriendin Sandra. Je gaat geen relatie aan met een crimineel als je zelf een heilig boontje bent.

Het vervolg

Op het einde van Judas schrijft Astrid over haar situatie nadat ze openlijk tegen haar broer is gaan getuigen. Ze leeft in constante angst om geliquideerd te worden, moet haar baan opgeven en heeft haar testament alvast gereed gemaakt. Maar ik vond dit een beetje teveel in herhaling vallen, na een tijdje begreep ik de angst maar werd de slachtofferrol iets teveel. En nu heeft ze dus nog een heel boek geschreven, alleen daarover. Daarom heb ik besloten het vervolg, Dagboek van een getuige, niet te gaan lezen.

Maar verder ben ik wél heel blij dat ik Judas heb gelezen. Zelden gebeurt het dat ik zo in een boek opga als ik had met deze. Ik ga nu de processen tegen Holleeder op de voet volgen, want ik ben heel benieuwd wat de uitkomst gaat zijn.

Titel: Judas, een familiekroniek | Auteur: Astrid Holleeder | Uitgever: Lebowski | ISBN: 9789048825028 | Aantal bladzijdes: 576 | Bestellen

One response to “Recensie: Judas van Astrid Holleeder

1. Ik vroeg mij al af waar dit boek over ging. Heb totaal geen idee wat die Heineken ontvoering inhoudt maar ik zag het boek altijd in top 10’s enz staan. Nooit echt de moeite genomen ook om me er mee bezig te houden en ik denk ook niet dat ik het ga lezen. Zou denk ik dezelfde bedenkingen hebben als jij.