Recensie: Ik ben Eleanor Oliphant van Gail Honeyman

Posted 1 juli 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 0 Comments

Ik ben Eleanor Oliphant

Soms heb je gewoon even een boek nodig waarvan je weet dat het een feel-good read wordt. Na de achterkant van Ik ben Eleanor Oliphant (met mij gaat alles goed) gelezen te hebben, wist ik dat dit ‘m moest worden. Dus mocht hij mee naar huis.

Maar toch heeft dit boek nog al mijn verwachtingen overtroffen. Ik verwachtte een redelijk voorspelbaar, oppervlakkig verhaal over een vrouw die een voorspelbaar leven leidt en niet makkelijk uit haar comfortzone gaat. En dan BAM, daar is die ene persoon die haar al haar grenzen laat verleggen. Voor een deel was dit ook zo, maar toch ging het voor mij dieper dan dat. Eleanor had een moeilijk verleden en is op jonge leeftijd alles kwijtgeraakt. Dit boek gaat daardoor met name over eenzaamheid. Eenzaamheid van jonge en oude mensen. En over vriendschap en familie.

En laat ik dat nou net ontzettend fijne onderwerpen vinden om over te lezen. Ik heb op een bepaald punt echt wel een traantje weg moeten pinken. Het raakt naarmate je verder in het verhaal komt steeds meer. In het begin viel ik steeds bijna van mijn stoel van Eleanor’s houding en haar acties: een minder sociaal vaardig persoon kom je niet vaak tegen. Maar je gaat haar eerlijkheid, openheid en onwetendheid steeds meer waarderen en het wordt zelfs grappig en aandoenlijk. En ook wel eens verfrissend: er zit geen romantische verhaallijn in dit boek.

Ik vond dit dus zeker een aanrader. Het lijkt een typische contemporary roman, maar er zit een dieper laagje aan dat het ontzettend mooi maakt. Een goed boek om je eraan helpen te herinneren dat een vriendelijk woord, een belletje of bezoekje veel voor een mens kan doen. Een hartverwarmend verhaal met heel memorabele hoofdpersoon.

Titel: Ik ben Eleanor Oliphant (origineel: Eleanor Oliphant is completely fine) | Auteur: Gail Honeyman | Uitgever: Cargo | ISBN: 9789023465379 | Aantal pagina’s: 384 | Bestellen