Recensie: Dromendochter trilogie van Laini Taylor

Posted 20 maart 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 0 Comments

Dromendochter

Ik heb het eerste deel van de Dromendochter trilogie jaren geleden gelezen, toen ik een jaar of 15, 16 was. Ik weet toen dat ik het helemaal geweldig vond maar om één of andere reden nooit verder was gegaan met de trilogie. Opeens besloot ik dat nu te doen, wel vrezend dat het boek niet hetzelfde effect meer op me zou hebben als vijf jaar geleden. Ik besef me dat het moeilijk zal worden om de gehele trilogie in één recensie te bespreken, want ik kan weinig zeggen over de laatste twee boeken zonder het eerste boek volledig te verpesten, maar ik ga mijn best doen het toch een beetje helder te houden.

Deze serie draait om Karou, een 17-jarige eigenzinnige kunststudent in Praag. Ze heeft blauw haar, heeft een hele serie tekeningen in haar schetsboek van dezelfde monsters en verdwijnt soms dagen om geheimzinnige ‘klusjes’ te doen. En ze kan dingen laten gebeuren, al zijn ze maar klein. Zelf weet Karou ook niet precies waarom ze zo is, en nog belangrijker: wié ze is.

Van magisch-realisme naar fantasy

De serie had voor mij (helaas) niet helemaal meer dezelfde magie als toen ik hem voor het eerst las, maar alsnog ben ik er doorheen gevolgen. Wat me in het eerste boek vooral erg aantrok was het gevoel van magisch-realisme. Niet helemaal fantasy, niet helemaal realiteit. In de andere delen slaat dit om naar keiharde fantasy. Nog steeds een heerlijke wereld – Laini Taylor zet de sfeer van het verhaal ontzettend goed neer. De wanhoop van oorlog komt goed over, niets wordt geromantiseerd. Je zit constant op het puntje van je stoel.

Dromendochter

Minpunten

Dit verhaal had meerdere minpunten: de functie van de vriendin van Karou, Zusana, was voor mij compleet overbodig. Ik denk dat ze erin zat om het verhaal de nodige humor en lichtvoetigheid te geven, maar iets klopte er gewoon niet. Zusana’s hele leven draaide om Karou, wat Karou deed, hoe speciaal Karou wel niet was, enzovoorts. Totaal geen karakter met een eigen wil of leven. Erg jammer. Het andere minpunt was het einde: een anti-climax waarin alles nét iets te perfect bij elkaar kwam.

Maar dan kan ik wel heel erg zeuren, uiteindelijk kwam het hier op neer: ik kon niet stoppen met lezen. Ik was verslaafd. Karou was een total badass, er zaten vliegende wezens in, Engelen, niet één maar twee slechteriken. Het was spannend, zat vol actie, verveelde geen moment en trok je volledig uit het hier en nu. En dat is alles wat je wil een fantasy trilogie.

Titel: Dromendochter (origineel: Daughter of smoke and bone) | Auteur: Laini Taylor | Uitgeverij: 9789022564172 | Aantal pagina’s: 352 (boek 1) | Bestellen