Recensie: De alchemist van Paulo Coelho

Posted 17 april 2018 by Writingaboutbooks in Recensies / 5 Comments

De alchemist

De alchemist

Ik heb het idee dat De alchemist inmiddels al zo’n klassieker is waar iedereen wel over gehoord heeft. Het mooie van dit verhaal is dat het ook voor iedereen wat anders kan betekenen – er is altijd een wijze les uit te halen.

Ik weet niet wat ik verwachtte voordat ik dit boek ging lezen, maar toen ik eerder de titel ‘De alchemist’ langs hoorde komen, dacht ik altijd dat het om een fantasieverhaal met magie en dat soort dingen zou gaan. Dat bleek toch niet helemaal zo te zijn. Het boek voelt een beetje aan als een Bijbelverhaal waar de lezer zelf zijn les uit moet halen. Zoiets als Coelho’s boek Maktub dat ik eerder heb gelezen, maar in plaats van allerlei korte verhalen is De alchemist één lang verhaal.

Het verhaal

De alchemist draait om een schapenherder (je leert nooit zijn naam) die over een schat droomt. Hij ontmoet meerdere mensen die hem vertellen dat hij naar deze schat op zoek moet, maar hoe – dat moet hij zelf uit vogelen. Hij besluit zijn schapen te verkopen en op reis te gaan. Onderweg leert hij vele lessen en krijgt hij hulp uit onverwachte hoeken.

Mijn mening

Het verhaal op zichzelf was voor mij niet spectaculair, en ik vond het op momenten zelfs een beetje saai (en dat terwijl het boek maar 170 pagina’s is). Maar de achterliggende lessen en ideeën spraken me zeker aan. Bijvoorbeeld: ” It’s the simple things in life that are the most extraordinary; only wise men are able to understand them.” Het is een simpel verhaal maar ik weet zeker dat iedereen er wel iets waardevols uit weet te halen. Daarnaast is het één van die verhalen die zo lekker langzaam en vredig zijn: een fijn boek om echt even een rustmomentje te pakken.

Religie

Wel is het zo dat religie ook een aanwezige rol heeft in het verhaal. Ik zelf ben niet gelovig en daarom spraken sommige delen mij wat minder aan. Toch deed dit voor mij niet af aan de waarde van het verhaal. Ik vind Paulo Coelho’s stijl fijn en het haalt me echt even weg uit het hier en nu. Het zet je aan het denken en geeft je wat helderheid over je eigen leven. Niets voor jou als je alleen maar van snelle thrillers houdt, maar wel als je van wat langzamere boeken met een achterliggende boodschap houdt.

Titel: De alchemist | Auteur: Paulo Coelho | Uitgever: De arbeiderspers | ISBN: 9789029505031 | Aantal bladzijdes: 180 | Bestellen

5 responses to “Recensie: De alchemist van Paulo Coelho

1. Ik voel me even heel ongecultureerd na het lezen van de eerste zin, want ehm, nee, nooit van gehoord :’)
    Je schrijft wel heel fijne artikelen moet ik zeggen! En lijkt me een bijzonder boek als ik dat zo hoor, juist door de achterliggende boodschappen. Wie weet neem ik hem een keer mee bij de bieb 🙂

2. Ik heb het nog nooit gelezen, maar ik heb dat eigenlijk wel met veel klassiekers :p het spreekt me nooit echt aan. Het religieuze aspect zou me ook niet liggen, maar wel mooi dat je er toch een boodschap uit hebt kunnen halen.

3. Dit boek klinkt erg interessant! Ik vind religieuze aspecten altijd wel leuk, maar ik bekijk dat soort dingen altijd wel door een vrij objectieve bril (ik ben zelf ook niet gelovig)